[et_pb_section bb_built=”1″][et_pb_row][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text _builder_version=”3.0.91″ background_color=”rgba(12,113,195,0.64)” background_layout=”light”]
תקציר הפרק בגרות מתהווה ואוטיזם
ענבל וורטמן – שהם ושירלי קני*
מתוך הספר הספקטרום בראי הזמן בעריכת ד”ר סוזן לוינגר בהוצאת אח.
[/et_pb_text][et_pb_text _builder_version=”3.0.91″ background_color=”rgba(12,113,195,0.64)” background_layout=”light”]
תקציר הפרק בגרות מתהווה ואוטיזם
ענבל וורטמן – שהם ושירלי קני*
מתוך הספר הספקטרום בראי הזמן בעריכת ד”ר סוזן לוינגר בהוצאת אח.
*כותבות פרק זה עומדות בראש עמותת אבני דרך לחיים (ע”ר 580532240) ששמה לה למטרה לפתח תכניות המאפשרות את שלב הבגרות המתהווה.
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row][et_pb_column type=”1_3″][et_pb_image _builder_version=”3.0.91″ src=”https://www.avneiderech.org.il/wp-content/uploads/2017/12/suzan_book.png” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” always_center_on_mobile=”on” force_fullwidth=”off” show_bottom_space=”on” /][/et_pb_column][et_pb_column type=”2_3″][et_pb_text _builder_version=”3.0.91″ background_layout=”light”]
“בגרות מתהווה” מתייחסת לשלב החיים שבין גיל ההתבגרות לבגרות (גיל 18-25 ואף 35). מושג זה הוטבע בתחילת שנות ה-90 ע”י חוקר בשם ארנט שזיהה כי עבור מרבית הצעירים בחברות מפותחות הכניסה לחיים בוגרים, נידחת באופן משמעותי ונוצר פער בין הציפיות החברתיות מאותם צעירים לבין מציאות חייהם בפועל. תקופת הבגרות המתהווה, מאפשרת לצעיר להשתלב ולהתנהג על פי הציפיות במערכות החיים הבוגרים, מבלי המחויבויות הכרוכות בכך. ההתנסויות של הצעיר בשנים אלו כוללות מגוון גירויים הנחוצים ללמידה של מערכות קוגניטיביות מפותחות יותר (כמו דחיית סיפוקים, ניהול סיכונים וקבלת החלטות) ובניית ידע על העצמי. התנסות ולמידה משמעותית זו מהוות יתרון ליכולתו של האדם להתמודד עם משימות החיים הבוגרים.
לבוגרים בספקטרום האוטיסטי ישנם פערים שנוצרים מעיכובים התפתחותיים לא רק בתקופת הילדות והנעורים, אלא גם בתקופת הבגרות המתהווה. מיעוט התנסויות וחוויות שעוברים שאר בני-גילם והן המספקות את הגירויים הנחוצים לתקופה זו, יוצרים פער נוסף בהתפתחות הקוגניטיבית והחברתית (ולא פעם נדמה שההתנהגות של אותם צעירים וצעירות בספקטרום נחוות על-ידי הסביבה כ”ילדותית” או “חסרת מוטיבציה”). לכן, לצד העובדה שכבר בשלבי התפתחות מוקדמים נוצרים עיכובים הנובעים מן האוטיזם, בבגרות קיים תמהיל של חסמים המעצים את הקושי – חסמים מולדים, חסמים נרכשים וחסם מעצם הפער התמידי בין הבשלות לבין הסביבה החברתית. היעדר החוויות והקושי ללמידה אינטואיטיבית מהן, מרחיקות עוד יותר את הצעיר/ה מן ההתנסות הנוכחית (כמו צבא, טיול שטח עם חברים, מסיבות לתוך הלילה ועוד) ומרחיקות מהיכולת לקחת חלק בהתנסות הבאה. לאור הבנת החסמים הניצבים בפני צעירים בספקטרום, ניתן, ואף חשוב, כאשר הצעיר בספקטרום בשל, לאפשר לו את החוויה. הקושי הוא שלעיתים הבשלות מגיעה בגיל כרונולוגי שהסביבה כבר לא מייצרת באופן טבעי את החוויות המתאימות לשלב זה. לכן, ישנה חשיבות לחוויות המגשרות בין ההבשלה המאוחרת לבין חוויות תואמות גיל המאפשרות למידה.
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text _builder_version=”3.0.91″ background_layout=”light”]
השילוב הייחודי של שלב התפתחותי קריטי, חסמים אובייקטיביים וסובייקטיביים המאפיינים צעירים בספקטרום ומיעוט התכניות המאפשרות את החוויות והלמידה המשמעותית מהווים חסם להמשך התפתחותו של הצעיר לאדם בוגר המשולב בקהילתו. לכן קיים צורך ביצירת מענה ייחודי המשלב תמהיל זה.
תכניות מעבר מאפשרות את השילוב המיטבי בין התנסויות תואמות גיל לבין המשימות ההתפתחותיות של שלב הבגרות המתהווה. עבור הצעיר בספקטרום האוטיסטי, הצורך בעיבודן של ההתנסויות, התיווך למטא-קוגניציה ובניית ידע על העצמי ועל העולם, הם שמאפשרים את הקניית המיומנויות הנדרשות מאדם בוגר.
מתוך הכרות עם צעירים רבים שלקחו חלק בהתנסויות האופייניות לבגרות המתהווה, בין אם באופן עצמאי ובין אם תחת מסגרת ייעודית, אנו רואות את החשיבות של התנסויות אלו לצעירים ואת ההזדמנויות שנפתחו בעקבות זאת, כמו גם תחושת הערך העצמי והשייכות. אנו קוראות לפיתוח תכניות נוספות שמאפשרות את שלב הבגרות המתהווה. אנו מאמינות שככל שיהיו יותר אפשרויות ויותר דרגות חופש יהיו גם יותר צעירים שללא מסגרת 24/7 יוכלו לקיים בעצמם את התהליך. בסופו של יום גם הפרט וגם החברה ייהנו מאפשרויות אלו. הגיע העת לחיות בחברה שמאפשרת את המגוון- את מגוון האפשרויות כמו גם את המגוון האנושי.
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_divider _builder_version=”3.0.91″ show_divider=”on” color=”rgba(12,113,195,0.87)” /][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text _builder_version=”3.0.91″ background_layout=”light”]
לקריאה נוספת והפניות למקורות מידע וחומר נוסף על תכניות מעבר – אתם מוזמנים לקרוא בספר ”הספקטרום בראי הזמן“ בעריכת ד“ר סוזן לוינגר. את הספר ניתן לשאול מן הספריות השונות או לרכוש בחנויות הספרים ובמחיר מוזל ישירות מההוצאה לאור (הוצאת אח – מחיר מוזל דרך עמותת אבני דרך לחיים)
[/et_pb_text][et_pb_button admin_label=”כפתור – הוצאת אח” _builder_version=”3.0.91″ button_text=”עמוד הספר %22הספקטרום בראי הזמן%22 באתר הוצאת ספרים אח בע%22מ” button_url=”http://www.achbooks.co.il/document/65,161,4162.aspx” url_new_window=”on” background_layout=”light” custom_button=”off” button_icon_placement=”right” /][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]